14 april 2009

En massa virkade alster!

Kanske beror det på vädret, eller så på att det är skoj att virka, för det har blivit en hel del virkat i skenet av fotogenlyktan på kvällarna under ledigheten. En hel hög med grytlappar har det blivit. Jag har inspirerats av ett virkmönster som jag hittade på nätet, minns tyvärr inte vart, och sen använt mig av det garn jag köpt nästan gratis på Kupan. De är långt ifrån perfekta, men jag är nöjd med de! :) Den här har mamma virkat, av ett jätte tunt garn så det tog lite tid att få den klar, men jag gillar verkligen färgerna! Den är jämn och fin, men eftersom jag inte kunde pressa den plan i stugan så ser den lite sned ut på bilden.
Det första jag gav mig på var att virka det här fikabrödet. Mönstren är Fröken Elsas, tack för inspirationen! Kanelbullen gick bra och ser ut ungefär som på bilden. Ballerinakexet har jag virkat efter eget huvud, vilket syns... Sen bakelsen som jag fick döpa den vit/bruna skapelsen till är virkad efter Fröken Elsas mönster till en rulltårta, men hur jag än läste mönstret och virkade efter det så blev det så fel... Tror inte att det var mönstret det var fel på, utan snarare hon som höll i virknålen. Hur som helst så gav jag upp efter ett tag och konstruerade en bakelse iaf.
På påskdagens morgon tog vi fram påsen med äggmössor som har virkats för många många år sen av diverse duktiga virkerskor. Jag ville testa så klart, tänkte att här såg jag min chans att få virka toppigt, med tanke på hur den där rulltårtan blev... Virkade delvis efter mönster och delvis efter eget huvud. Lärde mig göra stolpar! :) Den gula sombreron är iaf mitt bidrag till mössparaden.
Till sist blev det virkat två små börsar, de blev inte så fina som jag hoppats på, men man ser iaf att det är börsar, eller?Vad har jag då lärt mig? Virka är svårt, men skoj! Jag kan inte virka efter mönster men med mamma som coach så går det riktigt bra! :) Tack mamma för hjälpen!
Men jag ska på det igen snart! Har fått lite nya mönster som jag måste försöka virka efter, skam den som ger sig! Och mamma är inte så långt bort... ;)
Jag har fler saker att blogga om som legat ett tag, så det kommer snart fler inlägg!

3 kommentarer:

Kicki sa...

Fina saker du virkat,,,,försök att göra saker utan mönster, då får du större frihet och det som du från början t ex vill ska bli en hund blir en stor råtta,,,,Randiga grisar och andra djur i olika glada randningar gillar jag att virka och en å annan bakelse eller cup cake har det också blivit,,,,utifrån eget huvud.Riktigt roliga saker kan det bli och helt tokigt fula också hihi.Det är JÄTTEKUL att virka.
Fyndar också på KUPAN och på Coop finns fina "bakelse garner".
Virka på ,,,,och fortsätt och visa vad Östersundarna kan.Jag vill se i alla fall.<3

Krajamaria sa...

Tack snälla för all peppning och tips! :) Nu utmanar jag dig att blogga om dina virkalster så jag får se de! Kom igen, du grejar det!
Blir nog lite mer virkat framöver...

Anonym sa...

Ja visst, grejar du det! Det har ju börjat väldigt bra. Jag kan också tänka mig att se mer av dina alster.
Det var ju ett tag sedan sist :-)

Titta gärna in på min blogg, om du vill: virkadealster.blogspot.com