08 mars 2009

Jag har lärt mig virka!

Eller lärt mig vet jag inte, jag har gjort ett försök iaf! :) Eftersom att många helger framöver spenderas i stugan på fjällkanten och den saknar el så ville jag ha ett nytt pyssel att göra där och inte sakna symaskinen för mycket. ;) Så i helgen har mamma och jag gjort påskfåglar, idén kommer från Stoff & Stil. Det blev tio stycken. Jag sydde de på maskin hemma och sen stoppade vi de och övade på smygsöm som E.O lärt mig. Sydde de av spillbitar och försökte tänka påskfärger... Men de blev ganska fina där tycker jag.För många år sen sydde jag ett skoterkapell till pappa i julklapp, helt klart det mest tygkrävande projekt jag gjort. Det svåraste var när jag skulle klippa ut delarna och hitta golvyta i studentlägenheten där de stora delarna rymdes. Blev ett kvällsskift på stora fikabordet på skolans café... Men slutresultatet blev jätte bra! Det är sytt i vindpoplin med beläggning så att det står emot både vind och blöta.
Sen var det det här med att virka. Jag köpte garn billigt på Kupan och en virknål, dessa visade sig sen inte passa så bra ihop... men mamma instruerade mig och jag kämpade på under kvällen. Till slut blev det en rund grytlapp! :) Näe, den är inte imponerande, och den är inte snygg i färgval, och tittar man noga så ser man en massa missar. Men den är rund och tjock och jag har gjort den själv! :) Blir nog mer av det här slaget framöver!

5 kommentarer:

kicki sa...

Jag tycker att din pannlapp blev väldigt fin och jämn,med tanke på att det är din första virkning.
Snart virkar du mormorsrutor och små djur och barbapappor,,,,,Det är jättekul bara man kommer igång.
Din blogg är jättefin.Har läst och tittat länge, men inte kommenterat.Men fick en liten lapp av dig med din blogg adress i höstas då du stod på loppis här i Ö-sund.Jag samlar också på gamla färglada tyger,,,,,,<3

Krajamaria sa...

Vad roligt att du kikat in! :) Tack för de vänliga orden! Målet med virkningen är inte grytlapparna, utan det är de där djuren jag är ute efter. Men jag tror jag ska virka många fler grytlappar först... :) Inspirera mig jätte gärna till att virka!

Maria sa...

Hallå,
här kan man lära sig mer om stickning och virkning...
http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/

Hittade den när jag gjorde ponchon.

Kramar

Kånkarong sa...

Jag blir knasigt imponerad av att du sytt ett skoterkapell! :)

Krajamaria sa...

Tack! :) Jag utgick från ett gammalt trasigt kapell som passade hyffsat. Det svåra var att jag var 40 mil från skotern när jag sydde det, var ganska orolig att det inte skulle passa när jag inte kunde springa ut och prova. Men det sitter perfekt! :)