26 januari 2009

En hundpuff och en utmaning!

Alice hundpuff till nya kontoret är äntligen klar! Nu ska väll ingen kollega säga att det är synd om A som ligger på en sunkig gammal yllefilt från ICA i Storuman när kontorets andra hundar får ligga på duntäcke. Jag sydde först en innerpåse av ett mycket tunt och högkvalitativt tyg från tiden som tillskärare.Jag lämnade ett hål och fyllde den med 30 liter plastkulor som jag fått tag på hos E.O (som syr jätte fina sittpuffar bla på beställning) och sydde sen igen påsen.
Sen valde jag ett tunt vaxdukstyg från Åhléns och sydde yttertyget i. För att kunna tvätta puffen så satte jag i ett kraftigt blixtlås. Tänkte jag skulle fota puffen på jobbet, men golvet där ser lika ut som det här hemma och väggarna är vita, så det fick bli en bild vid min fina björktapet igen. Alice fick provligga puffen, blev kanske inte den snyggaste bilden... :) Puffen ser lite liten ut på bilden, men jag tror att den är lagom med tanke på att hon inte ligger som på bilden i normala fall utan mer som en hoprullad fjällräv.
Jag har bestämt mig för en utmaning gällande mitt tyginnehav som svämmar över snart. Jag utmanar mig själv att bara sy av det jag har hemma under kommande månad, dvs att vara nöjd med de tyger som finns och inte jaga fler som "jag bara måste ha". Inser att mycket sitter det i att man blir less själv på de tyger man har, och tror att man måste köpa nytt för "man har ju inget som passar" (precis samma syndrom som i den egna klädgarderoben). Men den stora utmaningen samtidigt som det är oerhört kreativt är väll just att sy av det som redan finns? Så det tänkte jag satsa på ett tag, iaf februari månad ut. Någon fler som hänger på?
För att inte ta mig vatten över huvudet, vilket jag är ganska bra på (trots viss vattenskräck) så inser jag att det är dags att dra ner lite på hastigheten med mitt skapande. Jobbet tar sin tid och Alice och min egen tid i skidspåret behöver mer utrymme, jag har två lite större beställningar som kommer att ta mycket tid och sen är vi snart inne på årets bästa årstid - vårvintern, då min närvaro på fjället är högst prioriterad! Det här innebär att jag tar fortfarande jätte gärna emot beställningar på saker att sy men det finns risk för att det kan ta lite längre tid för leverans.
Men det finns en hel del färdigsydda saker i butik kraja för omgående leverans. Välkommen på besök!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg! Kram Bettan

Krajamaria sa...

Tackar! :) Hon sov så gott i den idag på kontoret! Så den får nog godkänt av Alice.