03 januari 2009

Dags för lite semester!

Symaskinen har nu fått ledigt några dagar medan jag far söderut. Tänkte bara lägga upp det senaste jag sytt här i bloggen. Tehuvan till F.B blev i två exemplar, för det sägs att det är roligt att få välja! :) Båda yttertygen är från IKEA, de är fodrade med ett kraftigare bomullstyg och mellan ligger lite vadd. Jag valde att använda kantband för att sy ihop de med nedtill, inser nu när jag även lärt mig det här med kantband att de är smidiga för att få ett hyffsat vettigt och snyggt avslut på saker.
Sen har det även blivit den här väskan ovan, den är i storlek som en systemkasse. Väskan är sydd på beställning för att förvara dansskor i. Önskemålet var att väskan ska inte vara så stor och skorna ska inte bli blöta. Min första tanke då var den här storleken men att sy i vindpoplin, samma tyg som jag använder till shoppingkassarna och alla hundtäcken etc. Men så ville beställaren ha i ett "finare" tyg, så då gick det bort. Den här väskan är eg ett test av modell, och vill inte beställaren ha det här exemplaret så kommer den om någon vecka ut i butiken. Väskan är sydd i ett retrotyg från Kupan och är blommigt med guldinslag. För att blinga till väskan valde jag ett glansigt guldigt tyg i överkant. Det guldiga tyget har jag även använt för att sy en extra del i påsen så att man kan dra ihop öppningen så att dessa skor inte ska bli så blöta om det regnar på väg till dansen, se detalj nedan. Väskan blev ofodrad för att den inte skulle bli så stel, utan kanske kunna vikas ihop och stoppas i fickan vid behov. Nu när jag ser bilderna så blir jag nog ganska förtjust i färgerna på väskan själv! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj så lyxig
M

Krajamaria sa...

Jo, mycket guld blev det... Men beställaren gillade som tur var det! :)