05 december 2008

Ett akut behov av en spårsele...

...gjorde att det blev lite nattligt arbete vid symaskinen i torsdags. Detta för att kunna ta med Alice på skidtur vid Svartsjöarna idag på morgonen. Jag använde bilden med Z iförd sin spårsele som mall, försökte mäta på en A som var på riktigt bushumör. Spårselen ser lite konstig ut på bilden, jag kan inte säga varför, men kanske är den lite stor? Men i så fall gör det inget eftersom att hon växer hela tiden. Det hade verkligen underlättat om jag hade haft Z och hennes sele här, men nu fick det bli som det blev. Är bara måtten rätt så är det inte särskilt komplicerat att sy en spårsele. Man behöver endast tre remmar, jag har en bredare fram och två smalare runt magen och till "handtag" (den del som står upp från ryggen och som jag kopplar fast expanderlinan i). Ja, å sen är det bara några få sömmar så är den klar att använda! För att hon ska synas lättare och som lite mjukgörare har jag fodrat den framtill med signalorange galon. Remmarna kommer alla från olika gamla "slaktade" ryggsäckar och väskor. Tanken med selen är att den ska fungera som tillfällig dragsele tills hon vuxit i skinnet och jag kan beställa en riktig måttbeställd dragsele (eller klarar man av att sy en sådan själv??) när hon är mogen för att dra, numera är det bara bra att kunna koppla om det är mycket folk i spåret. Jag är nöjd med selen och hoppas att den passar en bit in på vintern iaf, perfekt att ha när vi snart ska lära åka skoter! :)
Under helgen ska jag ta tag i en massa julklappsbeställningar. Vissa av sakerna kan komma att läggas ut på bloggen, men inte alla. Vill inte riskera att beställarnas saker visas för de som ska få de... Lite hemligt måste det allt vara!

Inga kommentarer: