26 oktober 2008

Två nya väskor har det blivit!

Planerna var att ägna nästan hela helgen till att sy. Saker och ting kom, som oftast, emellan och det blev bara kortare stunder över för att sy. Men det blev bra ändå. Har fått undan en massa småprojekt som skulle lagas, ändras etc. Typiska saker som är ganska så tråkiga och oinspirerande, men som tyvärr ändå måste göras. Jag har även tagit mig tid att fota klart de flesta av tygerna i tygskåpet, nu finns där hela 144 bilder! :) Lite chockerande är det att jag har så många tyger... Men otroligt inspirerande!! :) Välkommen in i tygskåpet och ta en titt!
Men två väskor har jag sytt underhelgen iaf. Det blev först en matkasse till K, efter hennes val av modell och tyg. En smart detalj på önskemål av K är att jag sydde en reflex längst upp på kassen, så syns hon när hon går till och från jobbet i höstmörkret. :) Jag blev riktigt förtjust i den här kassen, trots att det är mycket orange, vilket inte är min färg alls! :) Hoppas nu bara att den blev som K tänkt sig också!
Efter matkassen blev det sytt en dagisväska till mamma. Tygerna har hon själv valt och även om jag var lite skeptisk i början blev jag mycket förtjust i den när den nu är klar! Fodret är ett ganska stelt bommullstyg, smalrandigt i guld och rött, inköpt på Kallsedet för något år sen. Utsidan är ett stretchigt svart jeanstyg med vit/silvriga kronor broderad/vävda på. Modellen av dagisväska är ju som den är och jag tycker att det är svårt att få mönstret där man önskar. Men jag tror att väskan hade blivit ännu mer lyckad om kronorna på tyget hade suttit tätare. Men att mönsterpassningen blev som den blev kan 'ven bero på att huvudet var så trött efter 5h nyttig hundträning med Alice idag. För bottendelen av väskan vände jag åt fel håll och fick ta fram sprättaren... :( Men om mamma nu gillar sin nya väska så spelar det ju ingen roll att jag fått sprätta en gång! :)

4 kommentarer:

Eva-Lenas Tapetserarverkstad sa...

Den där affären i Kallsedet verkar ha varit en guldgruva för G. Jag ska slå på stort o prova att sy en dagisväska jag oxå, kanske ändra den lite o kalla den verkstadsväska ;-)
Jag betvivlar dock mina finsömnads kunskaper... Men bara skoj att pröva.

Anonym sa...

Här går det undan. Jag tycker att det är ganska bra att inte kronorna sitter så tätt. Spännande att se den live! Jag är helt övertygad om att jag kommer att gilla den!
M

Anonym sa...

Matkassen kommer att invigas "på riktigt" i morgon, men kände ju på väg hem nu i kväll att att den kommer funka huuur bra som helst! Tusen tack!
//Kicki :)

fnurr sa...

tjusigt royalistisk!