24 augusti 2008

Irriterad och besviken på mitt Traderafynd!

Nyligen så fyndade jag en massa trådrullar på Tradera i glada färger, färger som jag tänkte kunde vara bra att ha, speciellt till det priset. Så sprättade jag den första rullen idag när jag skulle sy en rosa Shoppingkasse. Jag trodde jag skulle bli galen! Symaskinen betedde sig mycket otrevligt, sydde några stygn bra, sen efter jag backat så sydde den utan att ta med sig tråden! Eller så valde den lite då och då att kasta jätte långa stygn. Jag var säker på att det berodde på att jag varit duktig strax innan och gjort en grundlig rengöring av maskinen, kanske hade jag satt ihop delarna åt fel håll, hur nu det skulle vara möjligt? Jag pillade och funderade och pillade lite till, till slut gav jag upp och hämtade instruktionsboken. Det jag letade såg jag inte där, men däremot insåg jag att jag hade använt fel pressarfot när jag sytt dragkedjorna, där ser man! Och jag som tycker det har gått så enkelt och bra att sy. Så jag fortsätter nog med "fel" pressarfot framöver, jag undrar vad den jag sytt med ska användas till egentligen, för den fanns inte med i boken... Hur som helst så gav jag upp efter ett tag och bytte tråd, det blev inte lika bra färg, men symaskinen fungerade strålande bra igen! :) Jag har aldrig varit med om liknande tidigare! Men har nu fått lära mig att trådar som är korsspolade inte kan användas på alla maskiner, och tydligen så är min Paff en sådan. Summa sumarum så var det ju inte längre något fynd på Tradera... :( Men M tog hem de och ska se om de fungerar på hennes nya flashiga maskin, jag håller tummarna!
Trots allt strul blev det till slut iaf en shoppingkasse, en rosa! Matshoppingen måste bli roligare med en rosa kasse! :)
Jag kom på att jag saknade en större mjuk väska som jag kan knöla ner mina tyger och tillbehör i när jag ska iväg, tex till kommande pyssel- (KK) kvällar. Så jag tog och skissade på en väska, valde tyger och klippte till. Jag måste nog erkänna att det fanns även ett behov av att få "bort" lite tyger ur tygskåpet så det vore bra att sy stora saker... Kanske var det av den anledningen som det blev en stoor väska där både ytter och innertyg är relativt kraftiga. Väskan väger nära kilot skulle jag tro. Långsidan är 50 cm i botten, och 40 cm hög, så nog ska den rymma både det ena och det andra. Allt gick jätte bra och det var en enkel modell att sy, ända tills jag kom till det där kantbandet. Jag trodde att det skulle gå hur smidigt som helst, men i fyra lager av kraftigare tyger så blir det ganska tjockt och svårt att få det snyggt när jag viker runt bandet. Jag slet och svor, men har nu fått till det. Men jag är inte nöjd med kantbandet! Jag hoppas att väskan iaf fyller sin funktion, så den får vara kvar... Men blir det någon fler (vilket det borde bli med tanke på det proppfulla tygskåpet) får jag nog sy ihop den utan kantband. Kanske kan jag göra en hel ytter och en hel innerväska och sen sy ihop de båda med dragkedjan? Det kan gå, jag får nog prova....

Inga kommentarer: